پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

نگاهی به فروش سینما‌های خراسان رضوی در نخستین فصل سال | بهار سینما بعد از رکودی ۳ ساله

  • کد خبر: ۱۷۰۴۶۱
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
نگاهی به فروش سینما‌های خراسان رضوی در نخستین فصل سال | بهار سینما بعد از رکودی ۳ ساله
بالاخره در بهار امسال سینما‌ها با حضور دوباره مردم در سالن‌های نمایش فیلم رونق گرفتند، به طوری که براساس آمار ارائه شده در سایت سمفا تعداد مخاطبان سینما‌های استان در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به همین زمان در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۵۱ هزارنفری روبه رو شد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ بعد از گذشت سه سال از آغاز شیوع کرونا در کشور که ضربه سختی به سینما‌ها وارد کرد، بالاخره در بهار امسال سینما‌ها با حضور دوباره مردم در سالن‌های نمایش فیلم رونق گرفتند، به طوری که براساس آمار ارائه شده در سایت سمفا تعداد مخاطبان سینما‌های استان در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به همین زمان در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۵۱ هزارنفری روبه رو شده و مجموع فروش نیز ۱۹ میلیارد تومان افزایش داشته است.

البته تنها بخشی از افزایش فروش سینما‌ها به رشد تعداد مخاطبان برمی گردد و بخش بیشتر این اختلاف میزان فروش به افزایش قیمت بلیت سینما‌ها مربوط می‌شود. درمجموع با وجود رشد تعداد مخاطبان سینما‌های استان هنوز با شرایط ایدئال فاصله زیادی داریم و نتوانسته ایم میزان مخاطبانی را که پیش از شیوع کرونا به سینما‌های استان می‌آمدند، جذب کنیم. شاید افزایش قیمت بلیت سینما‌ها که پیش ازاین به آن اشاره شد یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد مخاطبان سینما‌ها نسبت به دوران پیش از کرونا باشد.
در کنار این اتفاق، نحوه چینش فیلم‌های روی پرده یا نمایش آثار ضعیف نیز در کاهش میزان فروش مؤثر بوده است. اما همین رونق نسبی سینما‌ها در بهار امسال می‌تواند شروع خوبی برای برگشت به دوران اوج سینما‌ها باشد.

پرچم داری کمدی‌ها

در میان آثاری که این روز‌ها در حال اکران هستند ژانر‌های متفاوتی، چون کمدی، اجتماعی، دفاع مقدسی، سیاسی و... دیده می‌شود، اما در میان آن‌ها آثار کمدی پرچم دار هستند و بخش زیاد فروش را به خود اختصاص داده اند. براساس آمار ارائه شده، سینما‌های استان در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ توانستند با جذب ۷۹۱ هزار و ۳۳۵ مخاطب به فروش ۳۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومانی دست پیدا کنند. از این میزان فروش، ۲۰ میلیارد تومان فروش فیلم کمدی «فسیل»، ساخته کریم امینی، بوده است؛ فیلمی که نود روز از اکرانش می‌گذرد و به نظر می‌رسد همچنان روی پرده باقی بماند.

این درحالی است که سال گذشته فیلم «سگبند» به کارگردانی مهران احمدی در پایان فصل بهار با جذب کمتر از یک سوم تعداد مخاطبان «فسیل» در صدر جدول فروش قرار گرفته بود. در رتبه‌های دوم و سوم جدول فروش بهار ۱۴۰۲ هم دو فیلم کمدی قرار گرفته اند. فیلم «آهنگ دونفره»، اثر آرزو ارزانش که از حضور فرزاد فرزین، خواننده مطرح موسیقی پاپ، به عنوان یکی از بازیگران اصلی خود بهره گرفته، با اختلاف هجده میلیاردتومانی نسبت به رتبه اول، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. این فیلم یک ماه کمتر از «فسیل» روی پرده بوده است.

سال گذشته فیلم «انفرادی» با بازی رضا عطاران در حالی در رتبه دوم جدول فروش فصل بهار جای گرفته بود که فروشی دوبرابر فیلم «آهنگ دونفره» را با قیمت بلیت کمتر به ثبت رسانده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد بار اصلی رشد مخاطب و فروش سینما‌ها در سال ۱۴۰۲ برعهده فیلم «فسیل» بوده است. در رتبه سوم جدول فروش سینما‌های استان در بهار امسال هم فیلم کمدی «عروس خیابان فرشته»، ساخته مهدی خسروی، قرار دارد. این فیلم با «آهنگ دونفره» اختلافی کم و درحدود ۴۰ میلیون تومان دارد. «عروس خیابان فرشته» با بازی محمدرضا شریفی نیا، عاطفه رضوی و مهراوه شریفی نیا از آثار اکران نوروزی سینماهاست؛ فیلمی که بیشتر موردتوجه مردم خراسان رضوی قرار گرفته و در مجموع آمار فروش کشور نتوانسته است جایگاهی بهتر از پنجم را به خود اختصاص دهد.

«سه کام حبس»، پرفروش‌ترین اثر اجتماعی.

اما از میان آثار اجتماعی، پرفروش‌ترین اثر در خراسان رضوی فیلم «سه کام حبس»، ساخته سامان سالور، بوده است. این فیلم که در رتبه چهارم جدول فروش قرار دارد از ۲۸ فروردین اکرانش را در سینما‌ها آغاز کرد. از زمان ساخت «سه کام حبس» حدود سه سال می‌گذارد؛ فیلمی که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت چهار جایزه بهترین نقش اول زن، بهترین نقش مکمل زن، بهترین چهره پردازی و بهترین فیلم برداری شد.

حضور پریناز ایزدیار و محسن تنابنده که طرف داران بسیاری دارند، شاید یکی از دلایل اصلی دیده شدن فیلم اجتماعی و تلخ سامان سالور باشد. در رتبه پنجم جدول فروش هم فیلمی در حوزه مقاومت و دفاع مقدس قرار گرفته است؛ فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که چندی پیش اکران برخطش در پلتفرم‌ها نیز آغاز شد.

این فیلم به بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی با بازی بابک حمیدیان و شیوه فرماندهی او در کردستان پرداخته است. فیلم «غریب» با وجود آنکه در چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر مورد استقبال قرار گرفت در اکران عمومی نتوانست موفق باشد و حتی تعداد مخاطبانش نسبت به فیلم «موقعیت مهدی» که در فضایی مشابه ساخته شده و سال گذشته روی پرده رفته، کمتر بوده است.

عملکرد ضعیف فیلم‌های تازه سینما‌ها

از میان فیلم‌هایی که به تازگی به چرخه اکران اضافه شده اند «شهر هرت» موفق‌تر از باقی آثار عمل کرده است. این فیلم کمدی که دیگر ساخته کریم امینی، سازنده «فسیل»، است باوجودآنکه کمتر از یک ماه از اکرانش می‌گذرد، بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته و در رتبه ششم جدول فروش بهار قرار گرفته است. باوجودآنکه بعید به نظر می‌رسد «شهر هرت» با بازی پژمان جمشیدی و شبنم مقدمی بتواند موفقیت «فسیل» را تکرار کند، بی شک قابلیت آن را دارد که در ماه‌های آینده خودش را به صدر جدول نزدیک‌تر کند.

فیلم «کت چرمی» با بازی جوادعزتی و فیلم سیاسی اجتماعی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی که در روز‌ها گذشته اکران مردمی آن در مشهد برگزار شد نیز از ۱۷ خرداد روی پرده رفته اند و به ترتیب در جایگاه نهم و دوازدهم قرار گرفته اند. دیگر فیلم‌های جدید چرخه اکران مانند «عروسی مردم»، «نگهبان شب»، «تصور» و «ارثیه فامیلی» فروش بسیار ضعیفی داشتند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

بهار سینما‌های استان بعد از رکودی سه ساله

بهار سینما‌های استان بعد از رکودی سه ساله

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->